Skip to main content

Kopvillkor

Dessa användarvillkor gäller för samtliga beställningar från konsumentkunder som görs på Phonias webbplats. Om du inte är konsumentkund, vänligen kontakta oss på webshop@phonia.se.

Genom att lägga en beställning accepterar du de angivna villkoren och förbinder dig att följa dem. Säkerställ att du har läst och förstått dessa villkor innan du genomför din beställning.

Observera att Phonia inte är en representant för Apple och vi är inte en Apple Auktoriserad Service Provider.

Vår adress:
Hammarbacken 4b
Sollentuna 191 49

Kund

Genom att beställa från Phonias webbplats accepterar du och förbinder dig att följa dessa villkor. Du måste tillhandahålla fullständiga kontaktuppgifter när du gör en beställning, inklusive namn, fakturerings- och leveransadress, aktivt telefonnummer och e-postadress. Du ansvarar själv för att den information du lämnar till Phonia är korrekt och bär ansvaret för eventuella kostnader som uppstår till följd av felaktiga uppgifter.

Vid beställning på Phonias webbplats bekräftar du att du har nått den lagstadgade ålder som krävs för att vara bunden av dessa villkor och genomföra en beställning.

Kunduppgifter sparas i Phonias kundregister och används för att underhålla och hantera kundrelationer. För mer information om hur personuppgifter hanteras, se Phonias integritetspolicy som finns tillgänglig på deras webbplats.

Produkter

Phonia säljer begagnade och renoverade mobiltelefoner. Mobiltelefonerna kontrolleras och renoveras av Phonias experter innan de läggs ut till försäljning. Phonia bedömer mobiltelefonerna utifrån deras estetiska skick. När du gör en beställning väljer du önskad modell, färg, minneskapacitet och konditionsklass för den mobiltelefon du vill köpa. Eftersom telefonerna är begagnade och renoverade, kan Phonia tyvärr inte garantera att den ursprungliga stänk-, damm- och vattentäthetscertifieringen (IP67 eller IP68) förblir giltig.

Vi gör vårt bästa för att noggrant beskriva våra produkters egenskaper, inklusive deras skick och färger.

Reparationer och byten utförs med högkvalitativa delar, inklusive delar från tredje part. För mer information om din enhet, vänligen kontakta vår kundtjänst. Alla reparationer görs för att renovera telefonen så att den fungerar så nära en ny telefon som möjligt.

Om du har köpt en iPhone XR, XS eller nyare kan du se ”Viktigt Meddelande” eller varningsmeddelande om ”Okända delar” på din låsskärm, i meddelandecentret eller i inställningar. Dessa meddelanden kan uppkomma när Phonia har utfört reparationer på din enhet och vissa komponenter har ersatts. För mer information, besök gärna vår Hjälpcentral.

Priser

Produktpriserna inkluderar mervärdesskatt (moms) där så är tillämpligt. Begagnade mobiltelefoner omfattas ofta av marginalmomssystemet.

Leveransavgifter ingår inte i produktpriserna. Leveranskostnaden framgår tydligt innan du slutför din beställning och varierar beroende på vald fraktmetod.

Phonia förbehåller sig rätten att avbryta en beställning vid ett uppenbart och betydande prisfel. Detta gäller om produktpriset avviker så markant och tydligt från den normala prisnivån att en genomsnittlig konsument skulle inse att det rör sig om ett fel.

Betalning

Vi erbjuder olika betalningsmetoder för att göra ditt köpande smidigt. Se din specifika lands Phonia-sida för mer exakt information. Nuvarande tillgängliga betalningsmetoder inkluderar:

  • MasterCard och Visa
  • Swish
  • Klarna faktura och delbetalning

Avbetalningsalternativ: Vad du Behöver Veta

Tillgängliga Betalningsplaner

Hos Phonia erbjuder vi avbetalningsmöjligheter genom vår pålitliga betaltjänstleverantör, Klarna. För att använda denna tjänst, välj ”Betala med Klarna” som betalningsalternativ när du genomför ditt köp.

Om du har några frågor om avbetalningsplaner, vänligen kontakta Klarna direkt. Du hittar deras kontaktuppgifter nedan:

– Klarna kundsupport: Få hjälp här (https://www.klarna.com/se/kundservice/)

Betalningsproblem: Felsökningsråd för Användare

Om du har problem med att genomföra en betalning på vår plattform, är det viktigt att identifiera och åtgärda eventuella underliggande orsaker. Här är några vanliga skäl till varför betalningen kan misslyckas:

  • Tekniskt Problem: Prova att slutföra betalningen i en annan webbläsare eller på en annan enhet.
  • Problem med Tvåfaktorsautentisering: Betalningen kan vara blockerad på grund av ofullständig tvåstegsverifiering. Kontrollera din e-post, SMS eller betalningsapp för eventuella verifieringskoder eller ytterligare steg som krävs för att slutföra transaktionen.
  • Kortbetalning/Begränsningar: Kontrollera att ditt betalkort eller din app har tillräckliga transaktionsgränser och att kortets inställningar tillåter internationella betalningar till Sverige.
  • Bankrelaterade Problem: Om betalningen inte registreras på ditt bankkonto eller om du inte får en SMS-verifieringskod, kan problemet ligga hos din bank. Kontakta din bank för att bekräfta att betalningar till Sverige är tillåtna.
  • Otillräckliga Medel: Se till att det finns tillräckliga medel på ditt konto eller betalsätt.

Om du fortfarande har problem eller ser en felkod efter att ha provat dessa lösningar, försök med en annan betalningsmetod eller kontakta din bank för ytterligare hjälp.

Leverans

Den aktuella listan över leveransalternativ hittar du på Phonias webbplats. Det är ditt ansvar att tillhandahålla Phonia och fraktföretaget med korrekt information för att säkerställa lyckad leverans när du gör din beställning, såsom din adress och telefonnummer i rätt format.

Behandlingstiden för beställningar är vanligtvis 0–1 arbetsdagar efter att du har fått den automatiska orderbekräftelsen. Med PostNord är den förväntade leveranstiden normalt 1–5 arbetsdagar. Observera att helger och helgdagar inte räknas som arbetsdagar.

Leveranstiderna är uppskattade och kan variera beroende på logistikföretaget. Phonia strävar efter att behandla alla beställningar inom angiven tidsram när det är möjligt. Phonia ansvarar dock inte för förseningar som ligger utanför vår kontroll, inklusive men inte begränsat till felaktig information från din sida, strejker, väderförhållanden, pandemier, karantäner eller brist på transportbränsle, energi eller arbetskraft.

Om du mottar en felaktig eller skadad produkt måste du meddela Phonia inom 72 timmar efter mottagandet. Phonia förbehåller sig rätten att begära ytterligare betalning vid retur av felaktiga eller skadade produkter.

Returer

Du har en lagstadgad returrätt på 14 dagar. Phonia erbjuder full återbetalning för alla produkter som returneras, förutsatt att de är i samma skick som vid mottagandet. Om produkterna är skadade på något sätt kommer Phonia att antingen returnera dem till dig eller erbjuda en reparationsservice på din bekostnad.

Phonia kommer att genomföra återbetalningen med den betalningsmetod som användes vid köpet så snart som möjligt, och senast inom 5 dagar efter att vi mottagit de returnerade produkterna. Vid speciella omständigheter, såsom helgdagar eller andra fördröjningar, kan det ta längre tid att behandla återbetalningen. Om Phonia inte kan återbetala med samma betalningsmetod, kommer en alternativ metod att erbjudas som är acceptabel för dig.

Det är ditt ansvar att packa produkterna ordentligt för att säkerställa att de skyddas under returen. Följ instruktionerna för att skicka produkterna till oss, inklusive den angivna adressen och fraktmetoden. Du bär ansvaret för produkterna tills de når Phonia. Om du returnerar varorna från ett land utanför EU, måste du stå för alla fraktkostnader och eventuella tullavgifter.

För att returnera dina produkter, fyll i returformuläret här. Se till att Hitta min iPhone (FMI) är avstängd innan du skickar telefonen till Phonia. Om FMI är aktiverat vid mottagandet, förbehåller sig Phonia rätten att ta ut extra avgifter för frakt och/eller service, och återbetalningen kan bli försenad.

Returadress:
Hammarbacken 4b
Sollentuna 191 49

Ansvar för defekter

Du har en lagstadgad garanti på de produkter du köper. Om du upptäcker fel som redan fanns på produkterna vid leveransen, och som inte orsakats av felaktig hantering, måste du meddela Phonia om dessa fel så snart som möjligt efter att du upptäckt dem. Du kan kontakta Phonia via kontaktformuläret i vårt hjälpcenter, telefon. Efter att du har fått instruktioner om hur du går vidare, ska den defekta produkten skickas till oss enligt den adress och leveransmetod som anges i instruktionerna, och detta bör göras inom rimlig tid.

Om du mottar en produkt som inte motsvarar de angivna specifikationerna, vänligen informera oss inom tre (3) dagar efter mottagandet.

Phonia förbehåller sig rätten att verifiera de rapporterade felen på produkterna. Räkna med att 3–5 arbetsdagar behövs för denna process innan någon eventuell återbetalning kan göras.

Phonia Warranty

Phonia erbjuder en 24-månaders Phonia Warranty™ på alla telefoner och 12-månader för AirPods. Denna garanti täcker reparation av alla fel som omfattas av Phonia Warranty™, med specifika undantag som framgår av garantivillkoren. Dessa villkor beskriver när garantin inte gäller och vilka delar av telefonen som inte omfattas av garantin.

Phonia Warranty™ är giltig i 24 månader från inköpsdatumet. Garantin för telefonens batteri är begränsad till 12 månader från inköpsdatumet. Du är ansvarig för att bekanta dig med garantivillkoren innan du börjar använda telefonen.

Garantin inkluderar följande tjänster:

Snabb reparationsservice: När vi mottagit telefonen kommer reparationen att inledas inom 24 timmar.
Ersättningsenhet: Om telefonen inte kan återställas till sitt ursprungliga skick, kommer vi att ersätta den med en enhet av samma modell och i likvärdigt skick.

Phonia ansvarar inte för skador orsakade av dig. Det kan inkludera fysisk skada, felaktig användning enligt instruktionerna, eller annan vårdslöshet. Observera följande undantag:

– Normalt slitage på telefonen och batteriet omfattas inte av Phonia Warranty™.
– En sprucken eller trasig skärm täcks inte av Phonia Warranty™.
– Programvarufel omfattas inte av Phonia Warranty™.
– Borttagning av virus eller annan skadlig kod täcks inte av Phonia Warranty™.
– Skador på telefonen orsakade av felaktig användning eller bristande följsamhet till instruktioner täcks inte av Phonia Warranty™.
– Fysisk öppning av telefonen annullerar garantin.
– Skador under transport som orsakats av vårdslöshet från din sida täcks inte. Du är ansvarig för att packa telefonen ordentligt för frakt.
– Phonia Warranty™ gäller inte om telefonens serienummer eller IMEI har tagits bort eller blivit oläsligt.
– Indirekta eller finansiella skador, som dataförlust, täcks inte av Phonia Warranty™.
– Garantin gäller inte om glas, hemknapp, kamera eller andra funktioner är trasiga på grund av felaktig användning, som att telefonen tappats eller stötts emot.
– Phonia Warranty™ gäller inte om telefonen har reparerats av dig själv eller en tredje part utan skriftligt tillstånd från Phonia.
– Garantin gäller inte vid deformering, vattenskador, eller om telefonen inte fungerar korrekt på grund av felaktig användning.

Vid ersättning fortsätter Phonia Warranty™ från det ursprungliga inköpsdatumet. Om du säljer telefonen till en ny ägare under garantiperioden, måste du informera Phonia om ägarbytet för att den nya ägaren ska kunna nyttja garantin. Garantiförlängningar kan inte överlåtas och gäller endast den ursprungliga köparen.

Phonia förbehåller sig rätten att ta ut en avgift på 25 € för leveranskostnader i fall där du har varit eller borde ha varit medveten om att garantin inte gäller, eller om Hitta min iPhone (FMI) är aktiverat. Phonia förbehåller sig också rätten att begära bilder på telefonen innan den skickas för garantireparation.

Dessa garantivillkor gäller också för den 3-åriga förlängda garantin, som börjar från inköpsdatumet.

Reparationsprocess

För att skicka in din telefon för garantireparation, vänligen fyll i garantiformuläret här.

Du är ansvarig för att säkerhetskopiera alla filer på din telefon innan du skickar in den för reparation. Se till att packa telefonen noggrant för att skydda den under frakten. Telefonen ska skickas till oss enligt den adress och leveransmetod som anges i instruktionerna. Du ansvarar för telefonen tills den har levererats till Phonia. Om telefonen levereras som ömtålig, vilket innebär att den kräver särskild hantering, är du ansvarig för de extra leveranskostnaderna.

Om du skickar telefonen från ett land utanför EU, måste du stå för alla fraktkostnader samt eventuella tullavgifter.

Innan du skickar telefonen till Phonia, säkerställ att Hitta min iPhone (FMI) är avstängt. Phonia kan inte påbörja reparationen eller erbjuda en ersättningsenhet förrän FMI är avaktiverat.

Felet kommer att repareras av vår serviceavdelning. Om det är svårt att få tag på reservdelar, om delarna är oskäligt dyra eller om reparationen inte är ekonomiskt försvarbar, kommer vi att ersätta telefonen med en enhet av samma modell och skick. Den ersättande telefonens estetiska skick kommer att motsvara den telefon som skickades in för garantireparation. Phonia:s garantireparationer tar i genomsnitt 7 arbetsdagar att slutföra efter att telefonen mottagits. Vid speciella omständigheter, såsom helgdagar eller andra fördröjningar, kan reparationstiden variera. För att säkerställa en rimlig reparationstid måste även faktorer som telefonens kvalitet, tillgång till reservdelar, felens omfattning och tekniska specifikationer beaktas. Om reparationen inte är kostnadseffektiv, felet är marginellt eller telefonen inte kan repareras, kan Phonia erbjuda en prisreducering eller återbetalning.

Om Phonia Warranty™ inte längre gäller eller har ogiltigförklarats, erbjuder vi betalda reparationstjänster. I dessa fall kommer vi att tillhandahålla en kostnadsfri felsökning och en uppskattning av reparationskostnaden. Om garantin är ogiltig och en betald reparation utförs, kommer en ny Phonia Warranty™ på 24 månader att gälla för de delar som byts ut. Du kan begära ett officiellt dokument från Phonia för att skicka till ditt försäkringsbolag, med en kostnad på 499kr.

Observera att Phonias enheter inte omfattas av Apples begränsade garanti eller AppleCare-planer.

Ansvarsbegränsning

Ingen del av dessa villkor ska begränsa eller utesluta Phonias ansvar där det skulle vara olagligt att göra det.

Produkterna säljs i det skick de är. Phonia tar inte ansvar för indirekta kostnader som kan uppkomma som en följd av en huvudsaklig förlust eller skada, såsom förlorade intäkter, förlorade affärsmöjligheter eller bristande leverans av produkter. Detta gäller särskilt om felet beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll, inklusive men inte begränsat till brand, översvämning, storm, upplopp, krig, kärnenergiolyckor, terrorism, strejker, pandemier eller karantän. Phonias totala ansvar för eventuella förluster eller skador i samband med din beställning är begränsat till det totala beloppet för din beställning.

Ansvar för produktens defekter är begränsat till återbetalning av produktens inköpspris, justerat för eventuella förmåner du har fått.

Phonia tillhandahåller inte ursprungliga inköpskvitton från telefonens tidigare ägare och har ingen skyldighet att göra det.

Vissa funktioner eller tjänster på telefonerna som säljs av Phonia kan kräva att du skapar ett Apple-användarkonto (inklusive att konfigurera ett Apple-ID och lösenord). Du är ansvarig för all aktivitet som sker på ditt konto och för att skydda din kontoinformation, inklusive lösenordet. Du får aldrig använda någon annans Apple-ID, lösenord eller konto utan tillstånd från kontoinnehavaren. Phonia kan inte hållas ansvarig för förlust eller skada som uppstår om du inte uppfyller dessa skyldigheter. Phonia ansvarar inte för bortglömda Apple-ID:n eller lösenord. Om Phonia inte kan komma åt telefonen för reparation eller återbetalning på grund av ett bortglömt Apple-ID eller lösenord, kommer vi att returnera telefonen till dig.

Ändringar i villkoren

Vi förbehåller oss rätten att uppdatera dessa villkor då och då utan föregående meddelande. Den version av villkoren som gäller för din beställning är den som är publicerad på Phonias webbplats vid tidpunkten för din beställning.

Tillämplig lag och tvistlösning

Dessa villkor styrs av svensk lag. Om du har några klagomål, vänligen kontakta Phonia på webshop@phonia.se eller 0766021055. Om du inte är nöjd med Phonias hantering av ditt klagomål, kan du vända dig till ditt lokala konsumentskyddsorgan. Du har också möjlighet att lämna in ditt klagomål via EU:s onlineplattform för tvistlösning.